Særlige udtryk til teoriprøven
Faste hastigheder:
15-20 km/t ved jernbane overskæringer
20-30 km/t ved kryds med hække og sideveje med ubetinget vigepligt
20-30 km/t når der er børn ved vejen, der ikke er under opsyn af en voksen
40 km/t når det er tåget – ved vejarbejde – ved nedblænding
40-50 km/t ved passage af ryttere
Jeg orienterer mig til begge sider i krydset!
JA. Hver gang.
Jeg er særligt opmærksom på vejens bredde!
JA. Hvis vejen får dig til at ændre din kørsel. F.eks ændre hastighed eller placering på vejen.
Jeg trækker så langt til højre som muligt!
JA. Jeg trækker altid så langt til højre som jeg tør.
Jeg er særligt opmærksom på lyssignalet!
JA. Når du nærmer dig lyssignalet eller venter ude i krydset og venter på at du kan dreje til venstre.
NEJ. Hvis du er ude i krydset eller så tæt på at du alligevel ikke kan nå at standse sikkert.
Jeg er særligt opmærksom på modkørende!
JA. Hvis vi skal over de deres vognbane, eller de ser ud til at de kommer over i vores.
Ved sammenfletning
Er det altid den forreste der kører ind foran den bagfra kommende, som skal give dig plads ved at nedsætte hastigheden eller ved at ændre deres placering.
Ved vognbaneskift
Er det den der skifter vognbane, der har pligt til at sikre at sig, ikke at være til unødig ulempe eller fare for bagfra kommende
Horn og lygter må bruges
Når det kan gøre andre opmærksom på en fare eller en fare kan afværges.
Alle steder hvor der er risiko for buler, så bruger vi hornet.